Längs fjällvinden -
en foto- och reportagebok
om människor och levnadsöden i Tärnaby.
Utkommer i februari 2007

Uppdaterad sida januari 2006
Andra reportage

En bokäventyr av och med
Erland Segerstedt (foto) Och Göran Lundin (text)

Glaskonstnären Monica L Edmondson i Tärnaby hämtar sin inspiration från det samiska och ett viktigt tema är vinterrummet.
 - I vinterrummet vill jag ge ett uttryck för en känsla, där elden är viktig. Eld och värme. Ett tecken på liv i det stora kalla.

Det speciella med Monicas teknik är att hon jobbar med ”kallt” glas. Hon köper färdiga glasskivor och sedan börjar den mödosamma processen att skära ned dem till bitar och foga samman till färdiga föremål. Italiensk pusselbitsteknik, murrini, kallas det, där färgade planglasskivor, staplade i block, smälts ihop i ugnen.
Ett viktigt moment är slipningen, ett tungt och tidsödande arbete, men som är mycket viktigt för det färdiga resultatet.

Under Gränshandelsmarknaden hade Monica öppet hus i sin verkstad, då hon demonstrerade hur hon arbetar. Här får hon hjälp med blåsningen av tillresta kollegan Mille Selander.
Monica har fått sin utbildning i Australien. I tuff och hård konkurrens, men där kontakterna med hela världen blivit belöningen. Hon kommer från Gällivare, hennes pappa är same, och det var hennes mamma som uppmuntrade henne att lära sig mer om det samiska konsthantverket.
Så småningom utbildade hon sig till lärare, tjänstgjorde bland annat på Sameskolan i Tärnaby.  Sedan har det blivit mycket resor, men nu är hon tillbaka.
- Resandet går i cykler, säger hon. Nu har jag idéer för flera år framåt.

Hon har byggt upp en glasverkstad med modern och ändamålsenlig utrustning.  Här arbetar hon i invärmningsugnen, där temperaturen är över 1000 grader. Sedan ska glaset formas och långsamt svalna i en avspänningsugn.
Det är inte många som håller på med samma teknik som Monica, det vill säga studioglas, eller konstglas. Sverige är visserligen ett glasrike med stolta traditioner i glasblåsarkonsten, men då handlar det huvudsakligen om industriellt glas.
-
Man måste också få tänja på gränserna. Den samiska kulturen måste även den utvecklas. Nu har jag också fått andra utblickar, tex i aboriginernas kultur i Australien. Jag misstänker att förändringarna i mina motiv kommer att infinna sig gradvis.